- ⌂
- Prof. Dr. Dipl. Psych. Karsten Krauskopf
Prof. Dr. Dipl. Psych. Karsten Krauskopf
- currently no supervision of theses due to leave of absence to substitute for the Chair of Rehabilitation Psychology at HU Berlin
- office hours possible again from April 2025
Main fields of activity (research, teaching)
Research
- Multi-professional cooperation as a facet of inclusion pedagogical competence
- Social and emotional competences of educational professionals
- Media competence of teachers (Technological Pedagogical Content Knowledge, TPCK, TPACK)
- Cooperative learning with digital tools (Computer Supported Collaborative Learning, CSCL)
- Self-reflection in professional development (micro-teaching)
Memberships
- Deutscher Fachverband für Psychodrama e.V
- Deutsche Gesellschaft für Psychologie (DGPs, Fachgruppen: Pädagogische Psychologie und Medienpsychologie)
- European Association for Research in Learning and Instruction (EARLI, Special Interest Groups (SIGs): Special Educational Needs, Teaching and Teacher Education
- Deutscher Hochschulverband (DHV)
- Deutscher Fachverband für Psychodrama e.V
- Deutsche Gesellschaft für Psychologie (DGPs, Fachgruppen: Pädagogische Psychologie und Medienpsychologie)
- European Association for Research in Learning and Instruction (EARLI, Special Interest Groups (SIGs): Special Educational Needs, Teaching and Teacher Education
- Deutscher Hochschulverband (DHV)
CV
- since April 2020 Professor of Psychology in Social Work at the FH Potsdam
- 08/2015 - 03/2020 Scientific coordinator of the focus area "Inclusion and Heterogeneity" as part of the BMBF project PSI – Potsdam ("Qualitätsoffensive Lehrerbildung")
- 04/2015 - 03/2020 Research assistant at the Chair of "Inclusion and Organisational Development", University of Potsdam
- 01/2014 - 03/2015 Research Associate, Department of Psychosocial Intervention, International Psychoanalytic University (IPU), Berlin
- 2013 - 2020 Freelance lecturer, consultant and process facilitator, Berlin, e.g. for Deutsche Kinder und Jugendstiftung gGmbH (DKJS), Federal Ministry of Education and Research (BMBF)
- 07/2013 - 12/2013 Research assistant, Centre for University Didactics and Applied University Research (ZHH), University of Applied Sciences Magdeburg-Stendal
- 06/2008 - 06/2013 Research Associate, Leibniz Institute for Knowledge Media, Tübingen
- 02/2006 - 05/2006 Assistant to the consultant for violence prevention in school psychology, Senate Department for Education, Berlin
- 2002 - 2008 Study of Psychology, Humboldt University of Berlin
- 1999 - 2007 Study of Asian-African Studies (specialising in Japanese Studies), Humboldt University of Berlin and Tôkai University, Japan
- 2019 - 2020 Further training in parent, infant and toddler psychotherapy, IPU Berlin
- 2017 - 2022 Further training in analytical psychotherapy for adults, children and adolescents
- 2014 Psychodrama therapist (DFP, DAGG, FEPTO), Psychodramaforum Berlin
- 2012 Doctorate (Dr rer. nat.), Eberhard Karls University of Tübingen
- 2008 Diploma in Psychology, HU Berlin
- 2007 B. A. Regional Studies Asia/Africa (Japanese Studies), HU Berlin
Publications
Selection
- Krauskopf, K., Kitschke, D., Jäntsch, C., & Knigge, M. (in Begutachtung). Kooperative Fallarbeit als Instrument der Lehrkräftebildung. Eine quasiexperiementelle Studie zur Förderung reflexionsbezogener Überzeugungen bei Lehramtsstudierenden. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft.
- Wagner, S., Krauskopf, K., & Knigge, M. (in Begutachtung). Textvignetten realer pädagogischer Situationen als effizientes Mittel zum Einstieg in den Aufbau professioneller emotionaler Kompetenzen im Lehramtsstudium?
- Liebner, S., Wagner, S., Kobs, S., Rogge, F., Krauskopf, K., & Knigge, M. (angenommen): Kollegiale Fallberatung in der inklusionsorientierten Lehrkräftebildung: Ein Instrument zur Förderung der Selbstwirksamkeit angehender Lehrkräfte? In S. Anderson, J. Bartz, K. Kempfer, M. Kortmann, C. Kreutchen, A. Schröter, S. Schulze, & G. Sevdiren (Hrsg.), Inklusion in der Lehramtsausbildung – Lerngegenstände, Interaktionen und Prozesse (Arbeitstitel). Münster: Waxmann
-
2021
- Kunze, A., Krauskopf, K., & Mühle, A. (2021). Und dann kommt Corona …. Erfahrungen mit Veränderungen in der Familienberatung nach Pandemiemaßnahmen im Frühjahr 2020. Psychoanalytische Familientherapie, 22(1), 85–100. https://doi.org/10.30820/1616-8836-2021-1-85
- Rogge, F., Knigge, M., Krauskopf, K., Ehlert, A., Hartmann, A., Lenkeit, J. & Spörer, N. (2021). Multiprofessionelle Kooperation als Innovation - Eine Untersuchung zu Rahmenbedingungen und Kooperationsformen an inklusiven Schulen in Brandenburg. Empirische Pädagogik, 35(4), 337-355.
-
2020
- Knigge, M., Krauskopf, K., Jäntsch, C. & Kobs, S. (2020). Professionalisierung von Lehramtsstudierenden im Bereich Inklusion durch den Einsatz forschenden Lernens im Praktikum in pädagogisch-psychologischen Handlungsfeldern? Eine Pilotstudie im Bachelorstudium für Sekundarstufenlehrämter an der Universität Potsdam. In: I. Gogolin, B. Hannover & A. Scheunpflug (Hrsg.). Evidenzbasierung in der Lehrkräftebildung (S.151-192). Wiesbaden: Springer VS (Edition der Zeitschrift für Erziehungswissenschaft). https://doi.org/10.1007/978-3-658-22460-8_7
-
2019
- Knigge, M., Krauskopf, K. & Wagner, S. (2019): Improving Socio-Emotional Competencies Using a Staged Video-Based Learning Program? Results of Two Experimental Studies. Frontiers in Education, 4:142. https://doi.org/10.3389/feduc.2019.00142
- Krauskopf K., Rogge, F., Salzberg-Ludwig, K. & Knigge, M. (2019): Förderplanung im Team für die Sekundarstufe (FiT-S). Anleitung für die effiziente Planungssitzung. München: E. Reinhardt Verlag.
- Krauskopf, K. & Knigge, M. (2019). Die Entwicklung von Selbstwirksamkeitserwartungen bei Lehramtsstudierenden bezogen auf die Gestaltung inklusiven Unterrichts – eine längsschnittliche Untersuchung zum Einfluss sozioemotionaler Kompetenzfacetten. Empirische Pädagogik, 33(2), 228-243
-
2018
- Krauskopf, K. & Forssell, K. (2018). When knowing is believing: A multi-trait analysis of self-reported TPCK. Journal of Computer Assisted Learning, 24(5), 482-491. doi:10.1111/jcal.12253
- Krauskopf, K. & Teke, G. (2018). Begegnung mit dem vermeintlich Sonderbaren. Kooperative Beziehungen als Grundlage inklusiver Bildungsprozesse beschrieben aus psychodramatischer Perspektive. Zeitschrift für Psychodrama und Soziometrie, 17(2), 261-271. https://doi.org/10.1007/s11620-018-0445-x
- Krauskopf, K. (2018). Allein unter Männern?! Barrieren in der schwulen Liebe und psychodramatische Wege ihnen zu begegnen. Zeitschrift für Psychodrama und Soziometrie, 17(1), 33–42.
- Krauskopf, K., Foulger, T. S., & Williams, M. K. (2018). Prompting teachers’ reflection of their professional knowledge. A proof-of-concept study of the Graphic Assessment of TPACK Instrument. Teacher Development, 22(2), 153–174.
-
2017
- Krauskopf, K. & Knigge, M. (2017). Die Komplexität kognitiver Emotionsrepräsentationen als Facette sozio-emotionaler Kompetenzen von Lehrkräften. Eine Pilotstudie zur Entwicklung von Items zur Erfassung der Levels of Emotional Awareness im Lehramtsstudium. Empirische Sonderpädagogik, Jahrgang 9 Heft 1.
- Krauskopf, K. & Knigge, M. (2017): Überzeugungen zu multiprofessioneller Kooperation in der Schule bei angehenden Lehrkräften - Eine Facette (inklusions-)pädagogischer Kompetenz. In N. McElvany, W. Bos, H.G. Holtappels, J. Hasselhorn & A. Ohle (Hrsg.), Bedingungen gelingender Lern- und Bildungsprozesse - Aktuelle Befunde und Perspektiven für die Empirische Bildungsforschung, Band 2 (S. 87-106) Münster, New York: Waxmann.
-
2016
- Krauskopf, K. & Knigge, M. (2016): Multi-Professionelle und Eltern- Kooperation als Facette (inklusions)pädagogischer Kompetenz von Lehrkräften – Koordination und Kommunikation mit Lehrkräften, professionellen Fachkräften und Eltern, Fachportal Wissenschaft - Praxis, 12, Potsdamer Zentrum Für Empirische Inklusionsforschung (ZEIF), Potsdam. Online lesen
-
2015
- Krauskopf, K. (2015). Ihre Familie darf draußen warten ... . Zeitschrift für Psychodrama und Soziometrie, 14(1), 125–135. https://doi.org/10.1007/s11620-015-0269-x
-
2014
- Krauskopf, K., Zahn, C., Hesse, F. W., & Pea, R.D. (2014). Understanding video tools for teaching: Mental models of technology affordances as inhibitors and facilitators of lesson planning in history and language arts. Studies in Educational Evaluation
-
2012
- Krauskopf, K., Zahn, C., & Hesse, F. W. (2012). Leveraging the affordances of YouTube: The role of pedagogical knowledge and mental models of technology functions for lesson planning with technology. Computers & Education, 58, 1194-1206.
Selected projects
SIB-Social Space: Inclusively Confronting Guilt Distance – Development of an Instrument for Multiprofessional Case Diagnostics in the Social Space
The phenomenon of "school distance", in the sense of an impressive form of exclusion, has so far been insufficiently researched at the interface of school and youth welfare. This project is dedicated to the topic of school distance from a basic research and an application-oriented perspective.
Interdisziplinäre Sprechstunde für die Landeshauptstadt Potsdam
Aufbau und Evaluation eines multiprofessionellen Teams zur Unterstützung mehrfachbelasteter Familiensysteme und Vernetzung im Sozialraum
KindeL – Communication in the First Months of Life
This pilot project aims to bring together two previously unconnected strands of research and counselling practice. Research on mother-infant interactions (little is available on fathers) clearly shows the interdependence of self-regulation and external regulation. This means that both – including the infant! – actively participate in the dialogical regulation of the interaction and the…
Evaluation Study of the Parents' Information App "elina" in the Elbe-Elster District
The Parents' Information App is a digital information platform developed by the Elbe-Elster district that is aimed at pregnant women or parents with newborns and small children up to the age of 3. The aim is to provide comprehensive, mobile and easily accessible information on services offered by the district on the topics of pregnancy, birth and family.
Psychoanalytic-Interactionally Oriented Parent-Child Groups
The aim of this research and development project is to develop structured, group-based interventions over a period of 24 sessions, accompanied by mixed methods impact research.
Early Counselling for Parents with Infants and Toddlers in the State Capital Potsdam
Problems in the developmental phase of early childhood experience and behaviour (approx. 0 - 3 years) bear special characteristics. Above all, a sharp delineation of individual behavioural and functional areas is not yet possible. In addition, there is the immense dependence of the infant on its caregivers. This is expressed by the British paediatrician and psychoanalyst D. W. Winnicott: "There is…
Event Series "Elternwissen" with the Healthy Kids Network Potsdam
Events for parents with infants and toddlers aged 0 to 3 years with topics about parenting and child development in the first three years of life
#GesellschaftBilden in the Digital Age. Perspectives of Social Work on Technological Challenges
The project establishes a cross-university network on digitalisation in social work as a subject of cooperative research and teaching.