- ⌂
- Robert Fischbach
Robert Fischbach
By arrangement through e-mail
CV
Robert Fischbach studied education and political/social sciences (B.A.) in Leipzig, Halle and Erfurt. After completing his M.A. in Research and Development in Social and Educational Organisations (FU Berlin), Robert Fischbach worked for several years in research, teaching and project management at the Department of Future and Educational Research at the FU Berlin.
This was followed, among other things, by work as an advisor for youth association work at the Landesjugendring Berlin and as an independent evaluator and process consultant. Since 2010, Robert Fischbach has held teaching positions in the field of "Education for Sustainable Development" at the Free University of Berlin, the University of Hamburg, the Haskoli Ìslands and at the HNEE Eberswalde, where he has been responsible for the module "Sustainable Educational Landscapes" in the Master's programme "Education - Sustainability - Transformation" since 2021. Since 2016, Robert Fischbach has primarily strengthened the study programme "Early Childhood Studies", especially in teaching and practice development projects.
Publications
Monographs & Editorships
- Fischbach, R.; Kolleck, N.; de Haan, G. (Hrsg.) (2014): Auf dem Weg zu nachhaltigen Bildungslandschaften. Lokale Netzwerke erforschen und gestalten. Wiesbaden: VS Verlag.
- DiGiulio, A.; Ruesch Schweizer, C.; Adomßent, M.; Blaser, M.; Bormann, I.; Burandt, S.; Fischbach, R.; Kaufmann-Hayoz, R.; Krikser, T.; Künzli David, C.; Michelsen, G.; Rammel, C.; Streissler, A. (2012): Education on the way to Sustainability. Proposal of an indicator set to evaluate education for sustainable development. Corrected Version. Bern: Interfakultäre Arbeitsstelle Allgemeine Ökologie der Universität Bern.
- DiGiulio, A.; Ruesch Schweizer, C.; Adomßent, M.; Blaser, M.; Bormann, I.; Burandt, S.; Fischbach, R.; Kaufmann-Hayoz, R.; Krikser, T.; Künzli David, C.; Michelsen, G.; Rammel, C.; Streissler, A. (2011): Bildung auf dem Weg zur Nachhaltigkeit. Vorschlag eines Indikatoren-Sets zur Beurteilung von Bildung für Nachhaltige Entwicklung. Reihe: Allgemeine Ökologie zur Diskussion gestellt, Nr. 12. Bern: Interfakultäre Arbeitsstelle Allgemeine Ökologie der Universität Bern.
- Michelsen, G.; Adomßent, M.; Bormann, I.; Burandt, S.; Fischbach, R. (2011): Indikatoren der Bildung für nachhaltige Entwicklung – Ein Werkstattbericht. Hrsg. von der Deutschen Unesco Kommission. Bad Homburg: VAS-Verlag.
Contributions to journals & anthologies:
- Fischbach, R.; Kolleck, N.; de Haan, G. (2014): Auf dem Weg zu nachhaltigen Bildungslandschaften. Lokale Netzwerke erforschen und gestalten. In: Fischbach, R.; Kolleck, N.; de Haan, G. (Hrsg.): Auf dem Weg zu nachhaltigen Bildungslandschaften. Lokale Netzwerke erforschen und gestalten. Wiesbaden: VS Verlag, S. 11-26.
- Jakovides, J.; Fischbach, R. (2014): QuaSi BNE: Qualitätszirkelarbeit zwischen "go!" und "flow!". In: Fischbach, R.; Kolleck, N.; de Haan, G. (Hrsg.): Auf dem Weg zu nachhaltigen Bildungslandschaften. Lokale Netzwerke erforschen und gestalten. Wiesbaden: VS Verlag, S. 83-104.
- Fischbach, R. (2014): QuaSi BNE: Handlungsforschung im Kontext von Bildungsnetzwerken. In: Fischbach, R.; Kolleck, N.; de Haan, G. (Hrsg.): Auf dem Weg zu nachhaltigen Bildungslandschaften. Lokale Netzwerke erforschen und gestalten. Wiesbaden: VS Verlag, S. 39-53.
- Huck, J.; Fischbach, R.; de Haan, G. (2014): Die Zukunft der MINT-Bildung. Ergebnisse einer Delphi-Studie. In: Tagungsband der Deutschen Bundesstiftung Umwelt (DBU) zur Sommerakademie in St. Marienthal, Kloster Ostritz 2013.
- Gräsel, C.; Bormann, I.; Schütte, K.; Trempler, K.; Fischbach, R. (2013): Outlook on research in education for sustainable development. In: Policy Futures in Education, vol. 11, no. 2.
- Huber, S. G.; Fischbach, R. (2013): Coaching für pädagogische Führungskräfte – Coaching durch pädagogische Führungskräfte. In: Huber, S. G. (Hrsg.): Handbuch Führungskräfteentwicklung. Kronach: Carl Link Verlag, S. 843-851.
- Fischbach, R.; Kolleck, N. (2012): Modi der Veränderung: Qualitätsentwicklung in Netzwerken durch Netzwerkanalyse und Handlungsforschung. In: Hornberg, S.; Parreira do Amaral, M. (Hrsg.): Deregulierung im Bildungswesen. Münster u.a.: Waxmann, S. 313-330.
- Adomßent, M.; Bormann, I.; Burandt, S.; Fischbach, R.; Michelsen, G. (2012): Indikatoren für Bildung für nachhaltige Entwicklung. In: Reihe Bildungsforschung (Bundesministerium für Bildung und Forschung, Bildungsforschung, Bd. 39), Bonn, Berlin, S. 71-90.
- Gräsel, C.; Bormann, I.; Schütte, K.; Trempler, K. Fischbach, R.; Asseburg, R. (2012): Perspektiven der Forschung im Bereich Bildung für nachhaltige Entwicklung. In: Reihe Bildungsforschung (Bundesministerium für Bildung und Forschung, Bildungsforschung, Bd. 39), Bonn, Berlin, S. 7-24.
- Kolleck, N.; de Haan, G.; Fischbach, R. (2012): Qualitätssicherung in der Bildung für nachhaltige Entwicklung: Netzwerke, Kommunen und Qualitätsentwicklung im Kontext der UN Dekade Bildung für nachhaltige Entwicklung (2005-2014). In: Reihe Bildungsforschung (Bundesministerium für Bildung und Forschung, Bildungsforschung, Bd. 39), Bonn, Berlin. S.115-142.
- Fischbach, R. (2011): Bildungslandschaften. Reflexionskategorien und ihre professionspraktischen Konsequenzen. In: Der pädagogische Blick. Zeitschrift für Wissenschaft und Praxis in pädagogischen Berufen. Jg. 2011/H.4, S. 196-206.
- Adomßent, M.; Bormann, I.; Burandt, S.; Busch, A.; Fischbach, R.; Krikser, T.; Michelsen, G. (2011): Länderspezifische Konkretisierung der Indikatoren für Deutschland. In: DiGiulio, A.; Ruesch Schweizer, C.; Adomßent, M.; Blaser, M.; Bormann, I.; Burandt, S.; Fischbach, R.; Kaufmann-Hayoz, R.; Krikser, T.; Künzli David, C.; Michelsen, G.; Rammel, C.; Streissler, A.: Bildung auf dem Weg zur Nachhaltigkeit. Vorschlag eines Indikatoren-Sets zur Beurteilung von Bildung für Nachhaltige Entwicklung. Reihe: Allgemeine Ökologie zur Diskussion gestellt, Nr. 12. Bern: Interfakultäre Arbeitsstelle Allgemeine Ökologie der Universität Bern, S. 93-114.
- Fischbach, R.; de Haan, G.; Kolleck, N. (2011): Wandel durch Netzwerke. Kommunale Bildung für nachhaltige Entwicklung in der Perspektive der (Educational) Governance-Forschung. In: Thieme, N.; Dietrich, F.; Heinrich, M. (Hrsg.) (2011): Neue Steuerung – alte Ungleichheiten? Münster: Waxmann, S. 230-241.
- Kolleck, N.; de Haan, G.; Fischbach, R. (2011): Social Networks for Path Creation: Education for Sustainable Development matters, in: Journal of Futures Studies 14(3), pp. 77-91.
- Fischbach, R.; Kolleck, N. (2010): Der empirische Zugriff auf Netzwerkbildung. Ein Mixed Method Design am Beispiel des Projektes "QuaSi-BNE". In: Tagungsband der 74. Tagung der AEPF: Mixed Methods in der empirischen Bildungsforschung, S. 4.
- Fischbach, R.; Bormann, I.; Krikser, T. (2010): Akteure des Innovationstransfers. Eine Betrachtung aus der Perspektive des Advocacy Coalition Framework. In: W. Böttcher, J. N. Dicke & N. Hogrebe (Hrsg.): Evaluation, Bildung und Gesellschaft. Steuerungsinstrumente zwischen Anspruch und Wirklichkeit. Münster: Waxmann.
- Fischbach, R. (2009): Büffeln für die Dritte Moderne. Welche Bildung wir für eine gute Zukunft brauchen. In: 360 Grad – Das studentische Journal für Politik und Gesellschaft. Ausgabe 02/2009, S. 88-98.
- Fischbach, R.; Bolduan, M.; Probst, J.; Seilkopf, T. (2007): Bedarfsgerechte Angebotsgestaltung an der VHS Sangerhausen. Evaluationsstudie mittels Konstruktinterviews. Erfurt: Universität Erfurt
Lectures and exhibitions
- Fischbach, Robert (2022): Mensch werden. Eine pointierte Einführung in Theorie und Geschichte von Bildung, Erziehung und Pädagogik. Burg Giebichenstein, Kunsthochschule Halle, im Rahmen der Vorlesungsreihe "Bildungswelten im Spiel- und Lerndesign" am 2. Mai 2022
Selected projects
Basics of Sustainability – Interdisciplinary Online Sustainability Course at FH Potsdam
The sustainFHP team is developing the first interdisciplinary online sustainability course at University of Applied Sciences Potsdam. The offer is also aimed at international students, as the course is in English and can be studied asynchronously.
Kids in the Landtag – Interdisciplinary Project in the Context of Political Education Work
In a cooperation between the Brandenburg State Parliament and the Department of Social and Educational Sciences at the University of Applied Sciences Potsdam, everything in the summer semester 2019 revolved around the big picture: because in view of the extremely turbulent world political situation of recent years, the urgency of political education work will probably be obvious to everyone…