Konferenzpräsentationen, Workshops, Seminare
2019
- Grosse, G. (2019). Über Emotionen sprechen: Wie unterstützt Sprache die Emotionsregulation? Eingeladener Vortrag. Fachtag MOL: Beziehung durch Sprache gestalten. Umgang mit herausfordernden Situationen im pädagogischen Kita-Alltag, Strausberg, GER.
- Grosse, G. (2019). Über Emotionen sprechen: Wie unterstützt Sprache die Emotionsregulation? Eingeladener Vortrag. Frühpädagogischer Abend der Universität Leipzig, GER.
- Grosse, G. (2019). The mental and cooperative nature of infant communication. Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY). Leipzig, GER.
- Grosse, G., Streubel, B., Gunzenhauser C., Saalbach, H. (2019). Let’s talk about emotions: Breadth and depth of Children’s emotion vocabulary. Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY). Leipzig, GER.
- Grosse, G. (2019). Schule im sozialen Raum. Vortrag. Werkstatt Entfaltungsräume: Impulse für die Gestaltung innovativer Lernorte in brandenburgischen Schulen. Potsdam: Universität Potsdam
- Grosse, G., Svensson, F., Schulze, C., Saalbach, H., Saji, N., Imai, M. (2019). How do children construct the color lexicon? - A developmental and comparative study of concept formation. Posterpräsentation. BCCCD – Budapest CEU Conference on Cognitive Development, Budapest, HU.
2018
- Grosse, G. (2018). Vorstellung des kooperativen Masterstudiengangs „Frühkindliche Bildungsforschung“ der FH Potsdam und Universität Potsdam. Vorstellung bei der Tagung der Bundesarbeitsgemeinschaft Bildung und Erziehung in der Kindheit e.V. (BAG-BEK e.V.). Koblenz: Hochschule
- Grosse, G., Hruska, C. (2018). Impact of education goals and ECEC quality on the judgement of early social-emotional development. Vortrag. EARLI SIG 5 – Learning and Development in Early Childhood Conference with the theme “ECEC 2.0 – Future Challenges for Early Childhood Education and Care”, Berlin: Freie Universität Berlin, GER.
- Streubel, B., Grosse, G., Gunzenhauser C., Saalbach, H. (2018). Functions of language in children’s development of emotion regulation. Vortrag. EARLI SIG 5 – Learning and Development in Early Childhood Conference with the theme “ECEC 2.0 – Future Challenges for Early Childhood Education and Care”, Berlin: Freie Universität Berlin, GER.
- Bürgermeister, A., Grosse, G., Saalbach, H. (2018). Quantitative and Qualitative Aspects of Educational Dialogue during Early Science Instruction. Vortrag. EARLI SIG 5 – Learning and Development in Early Childhood Conference with the theme “ECEC 2.0 – Future Challenges for Early Childhood Education and Care”, Berlin: Freie Universität Berlin, GER.
- Grosse, G., Hruska, C. (2018). Unterschiede der Erziehungsziele und Betreuungsqualitäten im Elternhaus und Kindertageseinrichtung beeinflussen die frühkindliche sozial-emotionale Entwicklung. Vortrag. 51. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Frankfurt: Goethe-Universität Frankfurt.
- Streubel, B., Grosse, G., Gunzenhauser C., Saalbach, H. (2018) Children’s emotional competence. Part II: Developmental contexts and trajectories of emotion regulation. Vortrag. 51. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Frankfurt: Goethe-Universität Frankfurt.
- Grosse, G. (2018). Emotion regulation in peer-groups – a dynamic systems approach. Vortrag. 51. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Frankfurt: Goethe-Universität Frankfurt.
2017
- Grosse, G., Hruska, C., Correia, N, Diebold, T., Silkenbeumer, J. (2017). Early childcare settings and their role for children’s development of effectiveness in social interactions. Symposium. ECDP - European Association of Developmental Psychology biennial conference, Utrecht, NL.
- Grosse, G. (2017). Peer interaction quality as part of early child care quality. Posterpräsentation, K2ID 2017 - ECEC QUALITY – new interdisciplinary perspectives on an old issue, DIW, Berlin, GER.
- Grosse, G., Colle, L., Tomasello, M. (2017). Infants’ understanding of teasing and its effect on a novel social relationship. Posterpräsentation, BCCCD 2017 – Budapest CEU Conference on Cognitive Development, Budapest, HU.
- Grosse, G., Schulze, C., Saalbach, H., Saji, N., Imai, M. (2017). How do children construct the color lexicon? A developmental and comparative study of concept formation. Posterpräsentation. LCICD - Lancaster International Conference on Infant and Early Child Development. Lancaster, UK: University.
- Grosse, G., Schulze, C., Katsos, N., Tomasello, M. (2017). Three-year-old children make some, but not all inferences based on informativeness, Vortrag. LCICD - Lancaster International Conference on Infant and Early Child Development. Lancaster, UK: University.
- Grosse, G., Colle, L., Tomasello, M. (2017). Infants‘ understanding of teasing and its effect on a novel social relationship. Posterpräsentation, Society for Research in Child Development Biennial Meeting. Austin, Texas, USA.
- Grosse, G. (2017). KAI-Skala. Vortrag, Fachtag: "Nachdenken mit Kindern - Ergebnisse und Ideen zu SUSTAINED SHARED THINKING aus Forschung und Praxis". Berlin: Pestalozzi-Fröbel-Haus.
- Grosse, G. Schulze, C., Katsos, N., Tomasello, M. (2017). Differences and similarities in children’s acquisition of different implicature types. Format, Education in the Crossroads of Economy and Politics Role of Research in the Advancement of Public Good. 17th Biennial EARLI Conference for Research on Learning and Instruction. European Association for Research on Learning and Instruction. Tampere, FI: University.
- Streubel, B., Grosse, G., Gunzenhauser C., Saalbach, H. (2017). Emotionen und emotionale Kompetenzen im Kindesalter. Teil I: Methoden der Erfassung. Vortrag. Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY). Münster: Westfälische Wilhelms-Universität.
- Grosse, G., Schulze, C., Katsos, N., Tomasello, M. (2017). Three-year-old children make some, but not all inferences based on informativeness. Vortrag, Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PaePsy2017). Münster: Westfälische Wilhelms-Universität.
- Bürgermeister, A., Grosse, G., Saalbach, H. (2017). Lehrer-Schüler-Interaktion im frühen naturwissenschaftlichen Lernen: Der Redeanteil von Kindern in tutoriellen Settings und dessen Effekt auf den Lernerfolg. Vortrag, Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PaePsy2017). Münster: Westfälische Wilhelms-Universität.